Onderstappen op de volte Schouderbinnen- & buitenwaarts Travers & renvers Longeren
Home
Het boek
Theorie
Praktijk:
Basisoefeningen
Spelen
Stretchen in stilstand
• Buigen in beweging
Verzamelen in vrijheid
Haute Ecole

Het bijzondere aan de zijgangen en het werken op de volte is dat deze buigoefeningen het paard zowel losmaken als verzamelen. Aan de binnenkant van de buiging worden de spieren aangespannen, aan de buitenkant van de buiging worden ze juist uitgerekt. De zijgangen vormen daardoor de ultieme brug tussen volledig stretchen en volledig verzamelen.

Klik hier voor het filmpje over zijgangen in vrijheid

Als je kijkt naar hoe het paard zijn lichaam gebruikt in de verschillende bewegingen die hij kan maken, dan wordt die brugfunctie van buigingsoefeningen zoals zijgangen en de voltes direct duidelijk:

  • Stretchen in stilstand: het paard stretcht zijn spieren aan beide zijden tegelijk
  • Buigen in beweging: het paard stretcht de spieren aan de langere buitenkant van de buiging, en verkort de spieren aan de kortere binnenkant van de buiging.
  • Verzamelen: het paard verkort zijn spieren aan beide zijden tegelijk
Inbuigen
Travers op drie sporen
Travers
De combinatie van aanspannen en oprekken is in elke beweging waarbij het paard zijn lichaam buigt terug te vinden: niet alleen in de zijgangen, maar ook in de voltes. Tenminste, in goed uitgevoerde voltes. Als het paard tijdens het longeren zijn rug hol houdt en naar buiten wegkijkt, is er geen sprake van een correct stretchen of verzamelen. Als je je paard langer in deze houding laat bewegen, ben je zelfs actief bezig om de correcte verzameling af te leren: je paard stretcht dan namelijk alle spieren die hij voor de verzameling zou moeten ontspannen en verslapt alle spieren die voor een correcte verzameling juist aangespannen zouden moeten worden.

Het traditionele idee van je paard net zolang longeren tot hij de juiste houding vindt, werkt de ontwikkeling van de juiste bespiering dan ook eerder tegen dan dat het ze ze versterkt, simpelweg omdat je meer tijd besteedt aan het versterken van de verkeerde houding dan aan het bevestigen van de juiste houding.

Het is alsof je iemand leert gewichtheffen door hem net zolang 250 kilo op te laten tillen tot hij dit op een correcte en gezonde manier doet. Doe je dat op deze manier, dan weet je zeker dat je leerling nooit de Olympische Spelen haalt, simpelweg omdat hij binnen 10 minuten door zijn rug gaat. Als je tijdens het leerproces het lichaam gezond wilt houden en alleen de juiste beweging wilt stimuleren, dan hak je de beweging op in kleinere stapjes. Je leert je pupil eerst de juiste houding voor het gewichtheffen en daarmee de juiste manier om op een gezonde manier 250 kilo de lucht in te tillen. Vervolgens begin je met kleine gewichten en zoek je daarmee de grens op van wat je leerling aankan. Dan begin je de gewichten langzaam te verzwaren waarbij je er altijd op let dat je leerling zijn lichaam op een gezonde manier gebruikt, tot hij op een dag probleemloos 250 kilo tilt

Plateau Plateau
Blacky buigt ook aan de cordeo keurig in op de volte en spiegelt mijn eigen buiging
Plateau Plateau
Wil je dat je paard zijn lichaam vanaf het begin op de juiste manier gebruikt, dan zul je moeten beginnen met het longeren op de juiste plek in de training te zetten: pas na het onderstappen aan de hand, en misschien zelfs wel pas na het schouderbinnenwaarts.
Je wilt namelijk dat je paard eerst geleerd heeft om zijn lichaam op een correcte manier te buigen door zijn binnenachterbeen ver onder de massa te zetten, voordat je hem vraagt om die buiging hele voltes lang vol te houden. Pas als je hem geleerd hebt om zijn lichaam op een correcte manier te buigen, heeft het namelijk zin om hem te vragen om dat een langere tijd doen.
Meer lezen en vragen over Dressuur in Vrijheid? Art of Natural Dressage forum.
Voor meer info over clickertraining en het boek Vrijheidsdressuur: www.vrijheidsdressuur.info
© voor deze site, illustraties en teksten: Miriam Nieuwe Weme